­ ­

Soms zou ik willen dat ik buschauffeur was. Omdat het stoer is, zo hoog achter het stuur. Omdat ik dan tegen passagiers die hun chipknip vergeten zijn, kan zeggen: ‘Joh, stap maar snel in!’ Maar ook omdat ik dan een superduidelijk antwoord kan geven op de vraag ‘Wat doe jij voor werk?’ Of het nu de kapster, je buurjongen van vier of de koning is.

Want tja, wat doe ik? ‘Ik maak boekjes’, zeg ik tegen mijn buurjongetje. En op feestjes, langs de lijn en in andere small-talk-situaties is mijn uitleg: ‘Ik maak boeken voor kinderen. Geen leesboeken, maar boeken met vragen en opdrachten. Voor ouders en kinderen thuis, en voor op school. Je weet wel, die lesboekjes die je vroeger had? Die maak ik.’ 
   

En voor iedereen die nog meer wil weten: ik ben educatief auteur. Ik ontwikkel lesmateriaal: leerlingmateriaal, handleidingen, digibordcontent en scripts, in (werk)boeken en digitaal. Ik denk mee, ik schrijf, ik redigeer en ik coördineer.
Én ik ben de schrijver van de Kletsboeken: boeken die zorgen voor een hoop lol en zinvolle gesprekjes tussen ouder en kind.
En nee, dat is niet eenzaam. Ik werk met fijne opdrachtgevers en enthousiaste collega’s. Samen maken we prachtige producten waar kinderen van groeien. En ja, dat is inderdaad héél erg leuk werk. Nog veel leuker dan buschauffeur!

Een (kleine) greep uit mijn portfolio:
        

Kinderboekenweek


Het liefst zou ik een kinderboekenjaar willen invoeren, of in ieder geval een kinderboekenmaand, want lezen is de belangrijkste (en leukste!) schoolvaardigheid die er is.

Maar ook met een Kinderboekenweek ben ik al heel blij. Wat een feestje was het om samen met auteurs, vormgevers, Kinderen voor Kinderen en SchoolTV de activiteiten voor de Kinderboekenweek te ontwikkelen!

Opdrachtgever: CPNB

Juf & Meester


Als we nou eens een magazine maken voor juffen en meesters in het basisonderwijs. Met serieuze én feelgood-onderwerpen over hun werk als leerkracht. Een magazine dat elke keer weer als een cadeautje voelt?

Dit idee opperde ik zo’n tien jaar geleden, en inmiddels zijn wel alweer toe aan nummer 24. We schreven over voorleestips, meidenvenijn, de nieuwste onderwijsgadgets, we interviewden BN’ers met passie voor het onderwijs en bezochten scholen met bijzondere projecten. Als eindredacteur houd ik het overzicht, en elke keer als een nummer klaar is en ik het blad in handen heb, ben ik er trots op deel uit te maken van het team!

Opdrachtgever: Malmberg

Meander


Kun jij in honderd woorden uitleggen hoe dag en nacht ontstaan? Ik wel, want daar hebben we heel goed over nagedacht in deze aardrijkskundemethode.

Dag en nacht, zomer en winter, arm en rijk, bergen en vulkanen, klimaatgebieden: het zijn pittige onderwerpen. Maar het is gelukt om ze te laten ‘leven’: met heldere theorie en opdrachten die kinderen uitdagen om zelf op onderzoek te gaan.

Opdrachtgever: Malmberg

Leesstudio Actueel


Op maandag samen brainstormen over een interessant nieuwsitem, op dinsdag en woensdag teksten en opdrachten voor begrijpend lezen schrijven, op donderdag testen en op vrijdag alles online zien staan.

Soms kan het maanden duren voor de geschreven content in een werkboek of in digitale vorm verschijnt. Maar bij deze digitale methode werkten we razendsnel om kinderen steeds een actueel onderwerp aan te kunnen bieden. Erg leuk om zo te werken, én ik heb er heel veel van geleerd: van alles over de Marswagen tot Fair Play voetbal en van failliete dierenparken tot het ontstaan van Halloween.

Opdrachtgever: Zwijsen

Taal Actief


Hoe word je educatief auteur? In mijn geval door een proefopdracht te schrijven voor Taal actief. Dat was in 2001. Geen idee waar die proefopdracht over ging, wel weet ik nog hoe leuk ik het vond om te schrijven; ik kon niet meer stoppen en ging tot midden in de nacht door.

Mijn proefopdracht werd goedgekeurd, ik werd auteur, eindredacteur en nog later conceptauteur van een hele mooie taalmethode. Eerst voor de papieren versie en later digitaal. Het geheim van het succes? Een supersterk team met enthousiaste en professionele experts en schrijvers.  

Opdrachtgever: Malmberg

NOB


Niet alleen in Nederland, maar ook in Singapore en Los Angeles zitten leerlingen te zwoegen op het werkwoordelijk gezegde en de onvoltooid verleden tijd. Dat zijn Expat-kinderen, die Nederlands Taal- en Culuuronderwijs krijgen met Nederlandse lesmethodes.

Maar hoe werk je nou met zo’n methode en hoe maak je optimaal gebruik van de tweede taal van het kind? Het NOB weet daar alles van, en samen met docenten uit alle delen van de wereld schreef ik voor de lesmethode Nieuw Nederlands een ‘oplegger’.

Opdrachtgever: NOB

Nationale Voorleesdagen


De dame in de trein keek me wel een beetje raar aan, toen ik die stapel prentenboeken aandachtig aan het lezen was. Maar het waren niet zomaar prentenboeken, het was de top 10 van de allermooiste prentenboeken.


En zo zat ik een uurtje later in hartje Amsterdam te brainstormen over tips voor interactief voorlezen en lesactiviteiten bij deze boeken. De slogan ‘Voorlezen, elke dag een feest!’ is dus niet alleen voor kinderen en leerkrachten, maar ook op mij van toepassing!

Opdrachtgever: CPNB

Alles Telt


Als je denkt dat rekenen moeilijk en saai is, dan heb je het mis!

Ik heb heel veel duidelijke opdrachten en instructies voorbij zien komen, die de kinderen niet alleen zweetdruppels, maar zeker ook begrip en plezier in rekenen hebben bijgebracht! Het project was al in volle gang toen ik instroomde als redacteur, maar het was een hele fijne taak om de laatste controles te mogen doen en de correcties door te voeren.


Opdrachtgever: Thieme Meulenhof

Instagram